Wat je moet weten over dakplaten, hulpmiddelen, bevestigingsmateriaal en afwerking van dakplaten.
Dakplaten en dakelementen zijn te onderscheiden in:
– Dakplaten voor plat dak
– Dakplaten voor hellend dak
– Prefab dakplaten
Per uitvoering is het volgende belangrijk om te weten, lees de onderwerpen met aandacht door.
Dakplaten voor plat dak:
Als we uitgaan van een houten constructie is de meest gebruikte dakplaat een understatement plaat van 18 mm dik. Deze wordt bij een Nieuw dak op de balklaag (h.o.h. maat 610 mm), genageld of geschroefd volgens de Bouwtekening. Deze platen zijn in buiten-uitvoering watervast verlijmd (WBP) en hebben een basismaat van 1,22 x 2,44 m1. Deze dakplaten worden ook veel voor houten vloeren gebruikt, en (soms in dunnere uitvoering) ook als dak overstek plafonds en als boeiboard toegepast.
Een dakconstructie wordt door de constructeur van een werk helemaal doorgerekend, dit is vaak ook vereist door de CAR verzekering. Als je snel een indicatie wil hebben van de te gebruiken houtzwaarte (balkmaat), vind je hier een vuistregel voor houten Balklaag Berekening plat dak. Er staat tevens duidelijke uitleg van houten Balklaag Verdeling bij.
Wanneer de dakplaten van ruwbouw timmerwerk met de buitenlucht in aanraking komen, dienen deze altijd behandeld te worden met een watervaste afwerking. We beperken ons hier nu even tot de toepassing als platdak dakplaten, hierbij is doorgaans geen extra behandeling nodig naast de dakbedekking. Hulpmiddelen en tips voor dakdekken vind je naast hier onder aanbevolen websites.
Dakplaten voor hellend dak:
Voor het hellend dak heeft een prefab dekelement vaak de voorkeur boven een in het werk getimmerde kapconstructie. Werken met prefab elementen is doorgaans goedkoper door de hogere leg snelheid en optimale (prefab) productieomgeving. Dit geld ook voor levering en montage van een Prefab Dakkapel. Vooraf een dakplan of kapuitslag maken is zeker bij prefab daken een must. Dit kan eenvoudig door een Bouwtekening handmatig te maken, of met behulp van een Tekenprogramma op de computer. Voor het hellende dak zijn er per fabrikant verschillende dakplaat uitvoeringen.
Enkele veelvoorkomende voorbeelden van prefab dakelementen zijn:
– EPS dakplaat
– Sandwich dakplaat (prefab)
– Sporen dakplaat (prefab)
– Doosdak (prefab)
Deze platen zijn verkrijgbaar met verschillende:
– Totale dakplaatdikte (mm)
– Met en zonder tengels
– Diverse soorten dakisolatie (verschillende Isolatieplaten vergelijken)
– Isolatiewaarde (Rc)
– Met constructieve tengels (bepaald de gording afstand)
– Met en zonder gootklos
– Afgestemd op de toegepaste dakbedekking
– Binnenzijde afgewerkt (kleur wit) of nog af te werken
– Met en zonder afwerk strips aan plafondzijde
Bij deze prefab dakplaten heeft de fabrikant vaak een tabel met constructieve waarden voor bijvoorbeeld ondersteunigs afstanden. Dit op basis van hellingshoek en het aantel velden overspanning en (tussen) steunpunten. Deze maximale overspanningsmaat is weer afhankelijk van windgebied, sneeuwbelasting, hellingshoek, pan belasting, afschuif weerstand en toelaatbare doorbuiging. Deze tabellen van de fabrikant of Materiaalhandel geven een indicatie van de bruikbaarheid, de hoofdconstructeur beslist hierin definitief.
Dakplaat bevestiging:
Panlat op dakplaat; nagels
Dakplaat op sporen of gording: constructief bevestigen met haaknagels
Muurplaat aan vloer; afschuif ankers (bij kanaalplaten altijd in 2e plaat verankeren)
Muurplaat op spouwmuur; muurplaatankers
Nok afschuining:
De benodigde nok afschuining is afhankelijk van zowel hellingshoek als gekozen detaillering. Een fabrikant heeft standaard vaak enkele mogelijkheden in graden afschuining. Kies deze zodat je er in het werk niet meer aan hoeft te zagen. De ruimte opvullen met pur is de snelste optie. Let op dat er voldoende body is om de ruiter vast te zetten op een spoor.
Dakplaten aansluiting onderling:
De dakplaten onderling zorgvuldig af purren, rekening houdend met de uitzetting van het vulmiddel. Aan de binnenzijde vervolgens de strip of aftimmerlat aanbrengen. Het gebruikte materiaal komt overeen zoals omschreven bij Harde Isolatie.
Dakplaat aansluiten aan muur:
– Eerst de dakplaten volledig belasten met de dakpannen (of andere dakafwerking). Nadat de constructie zich gezet heeft, de ruimte binnen tussen de dakplaat en muur zorgvuldig af purren. Vervolgende de gewenste naadafwerking aanbrengen, dit is vaak een kunststof of rubber strip of aftimmer plint.
Hoekkepers en kilkepers:
Een hoekkeper is een uitwendige dakaansluiting en een kilkeper is de inwendige aansluiting tussen twee dakplaten. Deze kepers zijn vanwege zaagverlies sterk van invloed op benodigde hoeveelheid dakpannen. Vooraf in werkvoorbereiding (WVB) kiezen of je de platen vooraf schuin op maat laat aankomen, of deze in het werk (ihw) op maat zaagt. De beste keuze hierin in afhankelijk van de te gebruiken dakplaat. Een EPS dakplaat is ihw eenvoudig met een (elektrische)kettingzaag op maat te zagen, een doosdak moet precies op maat prefab op het werk aankomen.
Leg volgorde dakplaten: (nieuw dak)
Prefab dakplaten worden op tekening per element genummerd. Verstandig is om in WBV ook rekening te houden met de leg volgorde volgens Bouwplanning. Dit om een ideale routing op het werk te waarborgen. Deze routing bepaald ook de volgorde van dakplaat elementen aanvoer. Bij bepaalde dakplaat systemen moet de afwerk strip al bij het leggen gemonteerd worden. Dit is niet altijd praktisch, let hierop bij het maken van je inkoop keuze.
Direct leggen vanaf de vrachtauto heeft vaak de voorkeur, maar vergt wel extra bedachtzaamheid. Kijk voor meer praktische tips bij het overzicht met aanbevolen sites.
Voordelen van dakplaten direct leggen vanaf de vrachtauto: (direct Vrachtwagen Huren)
- Geen dubbele handeling van aanpikken en losmaken
- Geen opslagruimte op het werk nodig
- Minder risico van beschadiging, diefstal en vervuiling op het werk
- Korte tijd tussen factuur leverancier en betaling door opdrachtgever
Nadelen van dakplaten direct vanaf de vrachtauto leggen:
- Volgorde van leggen moet vooraf bekend zijn, en vrachten moeten op volgorde geladen zijn en aankomen
- Aanvoer van vrachten moet aansluiten op leg snelheid van de dakelementen, anders risico van wachttijden voor aannemer dan wel leverancier (anders wachttijd verlies dus extra kosten voor veroorzaker).
- De bouwlocatie moet wel plaats bieden aan benodigde routing en handeling.
- Als alternatief voor de vrachtwagen kan een Gehuurde Aanhanger voordeliger zijn.
Kraan bepalen voor leggen dakplaten:
Afhankelijk van gekozen dakplaat uitvoering is al snel een kraan nodig op de dakelementen op de bouwplaats te leggen. Ook al wanneer het gewicht niet heel hoog is, is het ARBO technisch gezien wenselijk om dakplaten met een kraan te leggen. Stel de kraan zo op dat deze niet onnodig omgezet moet worden, anderzijds bepaalt de afstand tot laden en lossen het kraancapaciteit. Hoe zwaarder de kraan, hoe hoger doorgaans het hijstarief per uur. Bepaal vooraf de optimale kraan, vaak loont het om diverse hijswerkzaamheden te bundelen. Hou hiermee rekening met afroepen van de kraan.
Uit de praktijk:
Wanneer je een horizontale las aanbrengt zoals bij overgang van hellend dak naar een Dakkapel, is het raadzaam een waterdichte (dampdoorlatende) folie aan te brengen vanaf de nok tot in de dakkapel goot, en voorbij de wangen van de dakkapel. (Bekijk voor meer achtergrind de info over Dakkapel Onderdelen). Een Hiermee is de constructie zo goed als zeker altijd blijvend waterdicht. Dit vooral met het voorkoming van opwaaiende stuifsneeuw ook wel jachtsneeuw genoemd.
Nadat de dakplaten en dakisolatie gemonteerd zijn komen we toe aan leggen van dakpannen.
Wanneer je aanvullend advies hebt voor het kiezen van dakplaten, of aanvullende tips voor het leggen van dakelementen, plaats dan hieronder je reactie. Zo helpen wij bouwend Nederland optimaal en kostenbesparend bouwen en prettig werken!
Vanuit de nadenvan de eps dakplaten (ca 15 jaar oud, aan de binnenkant afgewerkt met een kunsstof T-strip en aan de buitenkant af ge-purt) valt zwart of donkergrijs gruis.
Weet u de oorzaak en wellicht een oplossing?
Vriendelijke groet
Markus Bulters
Hoi Markus,
Bij ons is precies hetzelfde het geval, weet je al wat het is?
gr.
martijn